<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d10017817\x26blogName\x3dThe+consequences+of+life\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLACK\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://gnaihcecyoj.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3den_GB\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://gnaihcecyoj.blogspot.com/\x26vt\x3d-7148983500646854849', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

Sunday, April 16, 2006

全球化 -- 死刑還是等候英女王發落?

世貿會議的餘波討論,小女子未有參與透徹。然而,總也會關注一定全球經濟一體化對市民,對農民,等的影響。

這些影響,在輿論中多被視為「不公平」,對本土文化的侵蝕。於是,大家一於表揚本土文化,要玩本土文化才夠型,如starbucks老麥等全球化文化唔該死埋一邊。

但到底他們是否真的罪該至死,還是該改判等候英女王發落?

我們要知道,不公平的出現主要是在各國政策及全球經濟體系的本身,當然也要視乎個別公司對僱員的福利及社會責任等等問題。如老麥夠膽開創先河十零蚊請個人做到半死,又決不使其一週工作超過十八小時當其parttime慳盡福利等死一百萬次也不夠。

但全球化對本土文化的影響,不一定完全負面。

1. 就文化本身而言,也有其優劣之分。

太公平素少幫襯Starbucks, 嫌貴。但難得回去HKU可以使用其staff card 七折優惠,就當然有風使盡。買了一杯mocha一個批,批先到,先將其及雜誌放在露天的桌上,再去拿mocha. 回去發現位子旁站了個staff (很可愛的男孩哦~);我還以為是不是自己妨礙他工作了,但他開口跟我說:「小姐,你的批剛剛被鳥兒啄過」

正常人當然會歎自己倒楣,會盤算要再買另一個與否。太公也是個正常人;但當太公正在呆想時,那男孩還是笑容可鞠地和太公說:「我幫你換另一個吧!但這個派是最後一個了,你想要選另外那一個呢?」

嘩!太公真的有點受寵若驚!老實說,是自己懶得一手拿著太多東西才會釀成此「災禍」,完全不能怪別人,那位男孩也可以完全當看不見;但他竟然照顧週到,還在太公回來前在椅邊等了老久。這是甚麼服務態度呀!我覺得是五星級!在茶餐廳的伙計理得你死呀!

那男孩看見太公有點不好意思(畢竟是自己的問題呀!),還親切地(嗱!當然有一大原因係太公國色天香芳華絕代啦!)跟太公說了句:「其實我地之前有個客都試過架!下次小心d就得架啦!」嘩嘩嘩!可唔可以俾多粒星呀??

就是這樣。如此服務態度,未泯滅人性之餘,又可給本土文化一點衝擊 -- 到底我們的服務態度又該如何?誠然那位男孩個人也份外親切,但公司本身可以容許其作有關行動,也是文化之一。

再者,人權,男女平等,勞工保障等我們在爭取時也是不斷地參照英美等地的經驗 -- 我們也不是在體驗全球化麼?

2. 文化的衝擊不一定是吞食。老麥在港看似做得很大很好很橫行很霸道,但到底是因為其快餐文化的進軍時間正正符合香港所需 -- 七八十年代香港經濟起飛,人人抱著香港夢 -- 要努力就可以出人頭地,所以講效率,講快。於是大家各取所需之下,老麥之所以可以興起。觀乎老麥在西班牙等這些相對自身飲食文化豐富兼不需太講求效率的地方,就不能如些橫行,甚至芳踪沓然。

再者,文化本身並非零和,而是一件複雜的玩意。本土文化和全球化不是二元對立,有你冇我。本土文化本身有融合外來文化的能力,再將之發展成其獨有的文化。開埠時英國佬引入的pasta,不就發展成我們現今的五香牛肉/肉丁/腿旦等等,通粉和意粉麼?還有火腿,是我們把外國的火腿煎來吃,至今仍被洋鬼子列為世紀十大奇異事件之一;牛油蛋撻,焗豬扒飯,瑞士汁雞翼等等也是個香港獨有的中西混血兒。還有阿婆們善用老麥原先設計為快餐,即食完就走的地方當茶樓玩無限添飲。

這些文化的融合也是歷史文化的見證。例如,如果不是殖民社會帶來這些外來文化,而香港人將之與其自身廣東文化融合,香港又怎可創造出大大有別於週邊地區的獨有文化?



所以全球化不是洪水猛獸 -- 我們該是要去馴服它而非單純的反抗 -- 單純的反抗反而將自己放於對侵略魚肉的位置。然而馴服 -- 我們對如何監察企業的運作,有冇盡其企業良心社會責任等等;作為消費者多去了解企業背後的理念及運作等等,反思消費所可能製造的不公平及環保等問題,才去決定消費;一於來個地球人民共同體驗。這個全球化,i'm loving it.

4 Comments:

Anonymous Anonymous said...

全球化和文化交流好像是兩件事喎?!

反「全球化」的討論是針對強國以勢凌人造成的不公平現象,而不是反對不同文化之間的互惠互利。試想想:唔通韓國農民唔知南韓需要對外開放,想叫所有外國投資死埋一邊?

P.S. 我在茶餐廳也見識過親切體貼的伙記,反而我重更欣賞那位伙記大叔來自真心的服務,多過S/M記那些訓練有素的咀臉。當然,唔排除那位Starbucks哥哥也是出自真心,但係若是如此,閣下提出這論點又唔多convincing 咯?!

11:02 pm  
Blogger 太公 said...

其實我寫呢篇文,係因為見到真係有人,甚至自己以前都會咁"文濕", 一句反全球化就將所有全球化既野完全否定。冷靜思考當然會分倒有分別,但係我地有時又會唔會太盲目呢?我唔覺得文化交流同全球化係兩回事,我講緊既係全球化入面有文化交流,當然包括經濟體系全球化所造成的不公平現象兼其他所有現象,等等。如果你覺得全球化只係對不公平既討論,正正就係一個好窄既definition -- 我覺得而家香港既討論將「全球化」label為負面,兼定義得太窄,或都係令人覺得佢只係咁多,好多一知半解既人於是就可能會太盲目地去反全球化,我上面都有講唔單單係文化,經濟,企業經營模式,甚至政策等等...全球化其實包好多野的。所以寫呢篇gae野,共勉之,提自己提人活到老學到老,唔係我地識左既就係當天書打橫行排除異己。

我講有d人, 我並非指所有人,包括韓農/中國農民及工人兼好多第三世界既農民同工人都會好盲目咁反 -- 同埋,相信多知全球化有咁多禍害既人係多過盲目咁反對既人的 -- 然而,我樂意見到愈黎愈多人去討論去alert 全球化所帶來的不公平等問題 -- 而唔係單單話非洲d人冇野食係佢地種唔倒野;但係都唔想個討論去得太「盡」 -- 攞個balance, 冷靜討論全球化問題 -- 唔止睇問題,個文化政治structure都會有影響的,有排研究。

同埋, 你將親切/真心同trainned services變成二元對立,犯左個謬誤,兩者係可以同時存在的的。 我個point唔係「親切有善係全球化文化」(我甚至覺得一種人同人親近既係好本地既文化,更正確的,係一個「前現代而非大都市式」文化,只係而家「全球化都市化」而「全球化去人性化而已」),而係佢地要將個服務逹到某個水平, 一個standard。以果位哥哥仔而言,佢一定某程度都係Trainned, 例如要幫我換野等,都應該係Starbucks 既服務指引. 然而,果位哥哥可以將呢個Guildline/trainned service 加上一個好有人性既真心親切服務態度,正正係一個文化衝擊 (佢可以木口木面地換,兼唔洗同我講之後果d野,如果單單只係訓練有素的嘴面)。茶餐廳當然有好人的哥哥,但係唔會有幾個會好alert會幫你換野,而認真有朋友係茶餐廳做過,而佢又真係好似如夢初醒咁 -- 冇諗過去留意個客碟野會否「被污染」喎,仲話會扮換左 -- 真係啤一聲。某程度上,我相信劉華講出「今時今日咁既服務態度係唔得架」係因為有左比較 -- 如果我地單單將真心同訓練而成的service standard作二元對立,真心大晒,真係一世都唔洗進步 -- 唔好俾我個friend知你讚佢係真心一份子(佢係幾nice既)呀,佢會hugh架!殊~~~~~

2:38 am  
Anonymous Anonymous said...

可能我太簡化的留言說得不大清楚:

1.我並非將全球化"narrowly defined" 為「只係對不公平既討論」。我想講的是:【主流「反全球化」討論並不是針對全球化中的文化交流,而是針對當中的不公平現象。】當然其中並不包括牛頭角順嫂對「反全球化」的看法。

2. 我好似冇話過真心服務同trained service係二元對立喎?我提出的觀點純粹只是因為個人對某些集團式訓練出來的服務有點吃不消,有感而發o者。這始終是閣下的blog,我總不能寫幾百字分析真心服務同trained service的前現代後現代國際本土治文化關係...。如此這般被指為是「二元對立」的「謬論」,那可是有點不太公平?!


其實你這個topic本身有很多層次和角度可以討論,我只是想提出一些看法,大家交流一下而已,並無意"define" 或"exclude"任何其他看法咁嚴重。表達得唔清唔楚,請見諒!:-)

11:10 am  
Anonymous Anonymous said...

嘿嘿。二元對立這個term或者太重,我就收起不用。但集團式訓練的服務=唔真心=全球化/imperialism=老麥星星黑,絕對係的確係唔公平的等號。先要了解集團式訓練為何物;其實一般黎講都係一d 服務指引及指定台詞;但唔係係訓練人笑/假笑的。太公見過最發揮一個唔真心的集團式訓練服務的係hku百佳,果位阿叔阿嬸係咁木口木面咁不斷咁講:你好;要唔要膠袋呢?-- 真係唔佢係咁真係想我好 (試過個阿叔木得滯,對個鬼婆講:你要唔要bag呢? 我都吃不消佢地既木,但得閒因木而整一兩個爆笑位又好爆笑lor...)

但係呢個木口木面係咪一定係全球化產物呢?係,某程度上係,因為果d 指引及設計對白的確係全球化大公司引入。但係發揮到咁木,又某程度係香港人既特色 -- 我地由細到大就被trainned要好唔真心地同老師講早晨:Good Morning Miss~ (雖然我野野都想踢佢出班房);trainned要好守校規,無何動彈。所以無可否認香港人怕break rules,好守規矩,愈精英愈現代愈甚。所以一d設計對白會跟足 -- 其他地方如英國既老麥好似冇咁木 (不過小心可能係10:30am至11:00am期間係會冇野食!)...或者咁講啦,係英國,我唔會好覺得一d大集團既服務態度會同d細cafe有太大分別,咪又係會間唔中講下笑,有時做左成日野有少少木咁lor,當然同夜晚係pub果d狂野冇得比啦. 就係咁。所以我好appreciate呢個星星克哥哥仔,因為佢冇犯呢個錯誤,將一個年青人應有既活力融入左好生硬的指引內,兼突破埋我地香港中小學地獄式校規trainining。我諗好多野唔係一定要屈晒集團式訓練,我地點融合落我地既生活都有其本因;我地唔可以避過已身文化的弱點而一味老屈外來文化 -- 當然,外來文化也會有負面的地方,如不環保,各國的保護主義等等,也需要注意,加以客觀討論。

嘿嘿。誠然本人未做足成套research,就短短咁發埋晒d謬論都會令人誤會。此topic -- 全球化層化確多且複雜,因為各地文化經濟政治之間相互影響關係微妙至極,一個Mphil的花幾年時間作研究製成的幾百頁thesis亦未必可以細述詳盡,更何況我呢個死人blog?我倆都係係度扮下莊子同惠施,係條橋度吹吹水jae,雖唇槍舌劍但不至於推大家落河餵魚,吹完咪去茶樓歎下茶咯。子非魚安知魚之樂的topic有排講呀....

3:35 pm  

Post a Comment

<< Home